NA�vjegy: BuzA?dy GyA�rgy (2006)

Mike:A�Szervusz Gyuri bA?tyA?m! Te hogyan kerA?ltA�l kapcsolatba a repA?lA�ssel?

Gyuri:A�MA�g egA�szen gyerekkoromban A�rintett meg a repA?lA�s szele. Az A�tvenes A�vek legelejA�n. PA�csi gyerek vagyok, A�s felA�nk a hA?borA? utA?n nagyon sokA?ig igen kemA�ny feltA�telek mellett lehetett csak vitorlA?zni.A�Egy idA� utA?n meg is szA?ntettA�k. Akkor a PA�csen A�lA�, repA?lA�ssel foglalkozA? emberek mind repA?lA�modellezA�ssel kezdtek el foglalkozni. AztA?n amikor az elsA� lehetA�sA�g kA�nA?lkozott, 1951-ben, akkor megindult A?jra a gyakorlati repA?lA�s. A�n is akkor kezdtem el vitorlA?zA?repA?lni. 14 A�ves voltam. 1951. mA?rcius 15-A�n a�zAa�? vizsgA?ztam. Nagyon nagy A�lmA�nyt jelentett a a�zVA�csA�kkela�? repA?lni, amit Rubik ErnA� bA?csi tervezett. Sok mA?s Rubik gA�ppel repA?ltem kA�sA�bb. EzA?stkoszorA?ig jutottam. KA�zben ejtA�ernyA�ztem is 39 ugrA?sig. Egy balszerencsA�s ugrA?s kA�vetkeztA�ben szemA?veges lettem, ami a repA?lA�orvosit is befolyA?solta, ezA�rt visszakeveredtem a modellezA�sbe. A 60-as A�vek elejA�n ezA?stkoszorA?s vitorlA?zA?kA�nt A�s gyakorlott ejtA�ernyA�skA�nt kellett visszavonulnom a repA?lA�stA�l. A modellezA�sben talA?ltam rA? a repA?lA�s A?j tA?vlataira. Egy zA?rt teremben, gumimotoros repA?lA�kkel versenyeztA?nk. Tiszta aerodinamika az egA�sz, a repA?lt idA�t mA�rik. NA?lam ez tA�bb mint fA�l A?ra volt. Ezzel a teljesA�tmA�nnyel tizenegynA�hA?ny A�vig a magyar vA?logatottal tA�bb EurA?pa A�s vilA?gbajnoksA?gon is rA�szt vettem, ott mindig az elsA� tA�zben vA�geztem. A 70-es A�vek kA�zepA�n megjelent itthon a sA?rkA?nyrepA?lA�s de akkor mA�g rogallA?nak hA�vtA?k. Az orvosi kA�nnyebb volt, A�n pedig csapA?dtam a tA?rsasA?ghoz. OrdA?dy Marci A�s a Kis Feri (akik akkor a mA�egyetemen tanA�tottak) vezetA�sA�vel 1981-ben hivatalosan is elfogadtA?k MagyarorszA?gon a sA?rkA?nyozA?st, mint A?j repA?lA�si formA?t. OnnantA?l kezdve abbamaradt a modellezA�s. Teljes erA�bedobA?ssal sA?rkA?nyoztam, tA�bb EB-n A�s VB-n csapatkapitA?nyi szerepet tA�ltA�ttem be. 1981-tA�l mostanA?ig eltelt 25 esztendA�. Egy negyedszA?zad a sA?rkA?nyrepA?lA�sben, illetve most mA?r a siklA?repA?lA�sben. KA�zben persze kialakult a motoros sA?rkA?nyrepA?lA�s A�s a siklA?ernyA�zA�s is. Az A?j A�rA?let a hA?timotorozA?s. Ezt A�n mind vA�gigkA?zdA�ttem. A sportdiplomA?ciA?bA?l, a sport vezetA�sA�bA�l is kivettem a rA�szem. SokA?ig a sA?rkA?nyrepA?lA� szakbizottsA?g vezetA�je voltam, aztA?n amikor A�sszevontA?k a kA�t szakA?gat, a kA�t bizottsA?gbA?l egy lett, annak is a tagja lettem. HozzA?teszem, hogy 81-tA�l a repA?lA�szA�vetsA�g elnA�ksA�gA�ben is benne voltam, a siklA?repA?lA� szakA?gak kA�pviseletA�ben. A legutA?bbi kA�zgyA�lA�sen megvA?lasztottak a repA?lA�szA�vetsA�g alelnA�kA�nek.

Mike:A�A�tvenA�t A�v a repA?lA�sben! Mennyi emlA�ked lehet! ElmesA�lnA�l nA�hA?nyat?

Gyuri:A�HA�lA�gballonnal tA�rtA�nt az eset, bA?r A�n csak utas voltam. PA�cstA�l A�szakra fekszik OrfA�, ragyogA? reptere volt valamikor. Akkoriban a Pollack MihA?ly MA�szaki FA�iskolA?nak voltam a gazdasA?gi vezetA�je. A fA�iskolA?sok rA?vettek, hogy a fA�iskolai napon ballonbA?l szA?rjunk rA�pcA�dulA?kat. Ki volt szA?mA�tva az A?tvonal, de a katonai repA?lA�s miatt nem engedtek feljebb, mint a hegy A�s mA�g 100 mA�ter. Ennek az lett a kA�vetkezmA�nye, hogy a turbulencia bevA?gott minket az erdA�be. 30 mA�teres fA?k kA�zA�tt lA?gtunk, a szA�l meg emelgette a ballont. KiengedtA?k a teljes meleg levegA�t, majd CB-n hA�vtam a felesA�gem. A? pedig telefonon a tA�zoltA?kat. A�jfA�l lett mire leszedtek bennA?nket a fA?rA?l.

Volt mA�g egy A�rdekes A�lmA�nyem az akkor mA�g a rA�gi pA�csi repA?lA�tA�ren. Nyitott vitorlA?zA?gA�pekkel csinA?lgattuk az iskolakA�rA�ket. A reptA�r kA�rnyA�ki kertA�szetekbA�l loptunk tA�kA�t meg dinnyA�t A�s bombA?zni tanultunk vele. Lovaskocsikon hordtA?k az A?rA?t a piacra, mi meg prA?bA?lgattuk, hogy paradicsommal eltalA?ljuk-e. Egyszer sikerA?lt beletalA?lnom egy nagy kosA?r tojA?s kA�zepA�be. Mire leszA?lltam a kocsi mA?r bent volt a reptA�ren. A kocsisok agyon akartak verni bennA?nketa��

Negyedikes gimiskA�nt az osztA?lyfA�nA�kA�m nagyon rossznA�ven vette, hogy szombatonkA�nt sohasem mentem iskolA?ba. Persze minden szombaton a HA?rmashatA?r-hegyre mentem repA?lni. Egyszer azt mondta a reptA�rparancsnok: hA�vd meg az osztA?lyfA�nA�kA�det, megmutatjuk neki a repteret. Akkor mA?r oktatA? voltam. Az osztA?lyfA�nA�k elfogadta a meghA�vA?st. A parancsnok megmutatott neki mindent A�s meghA�vta egy iskolakA�rre. VA�letlenA?l A�n kaptam a feladatot, hogy vigyem kA�rbe. BeA?ltettA�k, bekA�tA�ttA�k, de rA?jA�tt a frA?sz amikor beA?ltem. Ki akart szA?llni, de vA�gA?l maradt. SikerA?lt szA�pen vA�gigvinni az A�reget, A�s onnantA?l kezdve nekem igen nagy becsA?letem volt az iskolA?ban. HalA?lA?ig nagyon jA?ban voltunk.

Mike:A�CsalA?d kontra repA?lA�s?

Gyuri:A�A felesA�gemmel akkor ismerkedtem meg amikor fejem bA?bjA?ig benne voltam a repA?lA�sben, A�gy tudomA?sul vette, hogy mese nincs. Amikor megmaradt a modellezA�s, abban kimondottan segA�tett A�s tA?mogatott. Sokszor el is jA�tt velem. A sA?rkA?nyos idA�kben A�t hA�vtA?k a fA� sA?rkA?ny-asszonynak.

Mike:A�A?t nem sikerA?lt rA?venned a repA?lA�sre?

Gyuri:A�Dehogynem! A? mA?r mindennel repA?lt a vilA?gon. Baranya megyA�ben A? volt az MHSZ gazdasA?gi vezetA�je. Ilyen A�rtelemben a polgA?ri repA?lA�tA�rnek az instruktora is egyben. Annyit repA?lt mint kevesen. EzA�rt engem sokan szerencsA�snek tartottak.

Mike:A�MiA�rt nehA�z az MRSZ sorsa?

Gyuri:A�Minden repA?lA� szakA?ggal jA? a kapcsolatom A�s a repA?lA�szA�vetsA�g elnA�ksA�gA�ben is benne vagyok hA?sz A�ve, ezA�rt elA�g jA? rA?lA?tA?som van a magyar sportrepA?lA�sre. A Magyar RepA?lA�szA�vetsA�g egy sportszA�vetsA�g ugyan, de nagyon speciA?lis paramA�terekkel rendelkezik. Nincs is ilyen szA�vetsA�g mA�g egy. Itt keveredik egy nagyA?zem A�s egy sportszA�vetsA�g. PA�ldA?ul a BudaA�rsi repA?lA�tA�rnek az A?zemeltetA�se is a szA�vetsA�g feladata. Ez egy nagyA?zem. GA�pek jA�nnek-mennek akA?r kA?lfA�ldre is. Ezeket karban kell tartani, mA�szakiztatni kell, ez mind komoly felelA�ssA�g. TervezA�st, szervezA�st, munkA?t igA�nyel.

Mike:A�TA?vlati terveid?

Gyuri:A�AlelnA�kkA�nt A?gy A�rzem, hogy ezt a gazdasA?gi tevA�kenysA�get A�rtelmesen meg kell szervezni, mert idA?ig deficites volt. A repA?lA�szA�vetsA�g 1910-ben alakult. A siklA?repA?lA� szakA?gak akkor csatlakoztak, amikor mA?r nem volt pA�nz. Ebben a kA�t szakA?gban a repA?lA�eszkA�zA�k kizA?rA?lagosan magA?ntulajdonban vannak. VersenyzA�inknek sajA?t zsebbA�l kell kifizetni az utazA?sokat A�s a nevezA�seket, ami a sporterkA�lcsnek nagyon A?rt. A?gy nem mindig azok jutnak el adott szintre, akik a legtehetsA�gesebbek, hanem akiknek pA�nze van. Ezen is szeretnA�nk vA?ltoztatni. Az A�lversenyzA�k szA?mA?ra csA?cstechnikA?t kA�ne biztosA�tani, a nemzetkA�zi versenyek kA�ltsA�gA�t finanszA�rozni. Ezek a konkrA�t cA�ljaim. Az is mA?r egy nagy szA? egyA�bkA�nt, hogy ezt a kA�t szakA?gat sikerA?lt ilyen szintre felhozni. Hogy a tA�bbi repA?lA� szakA?g is elismerjen bennA?nket A�s olyan szakA?ggA?, olyan A�rtA�kes sporttA? minA�sA�tsenek bennA?nket, mint amilyennek mi magunkat A�rezzA?k.

NA�hA?ny A�rdekessA�g:

VA?logatott nA�vendA�keim: Dregszler PA�ter, Kriston BarnabA?s, TakA?cs IstvA?n

KialakA�tottuk a tA?vrepA?lA�st. ElsA� hivatalos tA?v: HlA?cs Feri, 22 km. (SzA?rsomlyA? kupa)

Felfedeztem a SzA?rsomlyA?, Jakabhegy A�s DA�mA�rkapu starthelyeket, engedA�lyeztettA?k

MegrendeztA?k az elsA� 12 Magyar Nemzeti bajnoksA?got

1986-ban EurA?pa BajnoksA?got rendeztA?nk OrdA?dy Marcival

2002-ben a�?FAI – Paul Tissandiera�z diplomA?t kaptam